Schoolplein met fijnstof

→ De Sint-Rosaschool ligt tegen de Johan van Hasseltweg aan. Montessorischool Boven 't IJ betrekt er enkele lokalen. foto jean-pierre jans

→ De Sint-Rosaschool ligt tegen de Johan van Hasseltweg aan. Montessorischool Boven ’t IJ betrekt er enkele lokalen. foto jean-pierre jans

Milieu : Ouders bezorgd over schooldependance aan drukke weg

Ouders van Montessorischool Boven ’t IJ in Noord verzetten zich tegen de vestiging van hun kinderen in een dependance aan de Johan van Hasseltweg. De lucht is er zo vies dat je er geen nieuwe school mag bouwen.

Laura van der Bijl

Laura van der Bijl

Om kinderen te beschermen tegen fijnstof bouwt Amsterdam geen scholen meer langs drukke wegen. Een nieuwe dependance mag nu wel. “Toch een beetje cru,” vindt Willem Wiskerke. Met 160 andere ouders van scholieren protesteert hij tegen het besluit van de snelgroeiende Montessorischool Boven ’t IJ om na de zomervakantie drie klassen te verplaatsen naar een schoolgebouw aan de drukke Johan van Hasseltweg, een kilometer verderop.

Na de zomer trekken ten minste drie klassen in bij de Sint-Rosaschool, die krimpt en daardoor lokalen over heeft. Het gemeentebeleid om geen scholen te bouwen langs drukke wegen zou een aanpassing van het bestemmingsplan voor de bouw van een school kansloos maken. Maar als er al een school zit, mag het weer wel. Onbegrijpelijk, schrijven de ouders in een brief. ‘Voor de gezondheid van onze kinderen telt het niet of er een bestemmingsplan wordt gewijzigd.’

Jaren onzekerheid

‘Onze kinderen worden per mededeling, zonder inspraak, voor onbepaalde tijd gehuisvest op een zeer ongezonde locatie,’ schrijven ze aan de gemeenteraad. De boodschap werd nogal bot toegelicht op een informatieavond van de school. Voor Wiskerke kwam het als een volslagen verrassing, terwijl hij zijn zoon van 4 nog maar net had aangemeld. “Als ik dit had geweten, had ik een andere school gekozen.”

Veel ouders hadden juist vanwege het beschutte en groene schoolplein hun oog laten vallen op de montessorischool aan de Azaleastraat. Uiteindelijk is het de bedoeling om een nieuw, groter schoolgebouw te bouwen, maar het besluit daarover valt pas in 2023. “En dan moet de school nog gebouwd worden, dus we zitten jaren in onzekerheid.”

Wiskerke vraagt zich af of de stad bijtijds heeft geanticipeerd op de groei van Noord. Onder de ouders die de brief ondertekenden, zijn nogal wat jonge gezinnen die hun appartement aan de overkant van het IJ verruilden voor een eengezinswoning in Noord.

De ouders verbazen zich over de huisvestingsregels van de gemeente. Scholen mogen pas uitkijken naar een groter gebouw als ze een overschot aan leerlingen hebben. Dat kan ze in de verleiding brengen om meer leerlingen aan te nemen dan ze kunnen herbergen.

Intussen zit de Sint-Rosaschool al 20 jaar aan de drukke Johan van Hasseltweg, net als twee andere basisscholen. Voor de ouders van de Sint-Rosagangers is luchtkwaliteit ‘geen issue’, zegt conciërge Guido van den Heuvel. Het schoolplein ligt beschut, niet aan de drukke weg. Deze zomer krijgen alle klassen een luchtbehandelingssysteem met fijnstoffilters.

Het bestuur van de montessorischool hoopt op begrip. “Dat ouders bezorgd zijn over de gezondheid van hun kinderen, begrijpen we goed. Onze voorkeur ging niet uit naar deze plek, maar de school barst uit zijn voegen,” zegt Jelle Mulder van Innoord, de koepelorganisatie van openbare basisscholen in Noord.

Op de achtergrond speelt ook een rol dat sommige scholen in Noord snel groeien door de toestroom van hoogopgeleide, witte ouders, terwijl andere scholen krimpen. De Sint-Rosa heeft nog maar 110 leerlingen, terwijl de montessorischool verdeeld over twee locaties in Noord zes keer zo groot is.

Onafhankelijk onderzoek

Volgens Onderwijswethouder Marjolein Moorman is intrekken bij de Sint-Rosaschool het beste plan. Haar woordvoerder wijst op de gemeenterichtlijnen voor de huisvesting van scholen die uit hun jasje groeien. Voordat ze mogen bijbouwen of een dependance mogen huren, moet eerst worden bekeken of er leegstand is in scholen op minder dan anderhalve kilometer afstand – zoals de Sint-Rosaschool.

Het Boven ’t IJ kan op die plek zelfs nog verder groeien. Volgens de wethouder zijn in Noord genoeg schoolgebouwen. Zij onderstreept nog eens dat de Sint-Rosaschool deze zomer fijnstoffilters krijgt.

Maar de ouders die de brief aan de gemeenteraad ondertekenden, hebben daar geen fiducie in. Zij zien andere mogelijkheden in de buurt voor een dependance en vragen zich af of die zijn onderzocht. Daarom vragen ze de gemeenteraad om een onafhankelijk onderzoek naar alternatieve locaties. ‘Daarbij moet wat ons betreft de gezondheid van onze kinderen zwaarder wegen dan het kostenargument.’

VERSTOPTE FILTERS

Amsterdam had vorig jaar 61 scholen op plekken met zo veel fijnstof in de lucht, dat er geen nieuwe school gebouwd zou mogen worden. Sinds 2010 mogen in Amsterdam geen scholen meer verrijzen binnen 300 meter van snelwegen. Ook langs wegen die per dag meer dan tienduizend auto’s zien passeren, is de bouw van nieuwe scholen sindsdien uitgesloten.

Bestaande scholen in de buurt van drukke wegen krijgen luchtbehandelingsystemen met fijnstoffilters. In 2015 vond de GGD dit nog geen goed alternatief, omdat bleek dat de filters niet op tijd werden vervangen en verstopt raakten. Dat probleem is ondervangen door alle scholen via de subsidieregeling voor de fijnstoffilters te verplichten om een onderhoudscontract voor 10 jaar af te sluiten.

 

Bron: het parool

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s